top of page
And-U-social.png

Elon Musk tar nytt grepp med xAI

  • Skribentens bild: Kalle Eskilsson
    Kalle Eskilsson
  • 24 jan. 2025
  • 1 min läsning

Elon Musk väljer att flytta ut Groc från X som därmed blir tillgänglig för fler användare. Är det ett tecken på att han tar upp kampen mot de ledande språkmodellerna? Det ser onekligen ut så.


AI och röst – en ny dimension av kommunikation

AI-assistenten Grok flyttar ut från X

xAI har precis lanserat en ny beta-app för sin AI-assistent Grok som tidigare bara varit tillgänglig via X (tidigare Twitter). Detta initiativ innebär att Groc blir en mer direkt konkurrent till språkmodeller som ChatGPT, Claude och Gemini.

 

Genom den nya appen får användare tillgång till Grok 2, xAI:s senaste AI-modell, utan att ens ha ett konto på X. Grok inkluderar funktioner som textsammanfattning, bildgenerering och realtidsåtkomst till information via webben och X. Den finns både som gratis- och betalversion.


Kan Elon Musk vinna detta racet?

xAI har fram tills nu inte upplevts som en direkt konkurrent till de andra stora språkmodellerna i och med att den främst setts som en integration i X. 

 

Grok har dock, trots att den är relativt ny, utvecklats i hög fart och har förutsättningar för att kunna hävda sig mot de bästa. En stor anledning till detta är Elon Musks förmåga att attrahera kapital och omvandla det i konkreta produkter. Han har även en fördel genom en stor indirekt användarbas på plattformen X.

 

Huruvida Grok kommer kunna utmana ChatGPT och Gemini återstår att se, med det pratas om att Grok 3 snart kommer lanseras och det ska bli intressant att följa dess utveckling.

 
 
bottom of page